Klik iklan di bawah intuk menderma

Friday 15 November 2013

Filipina hadapi 'taufan' kritikan

NANTIKAN BANTUAN: Mangsa Taufan Haiyan di Tacloban terpaksa beratur panjang untuk menerima air dan makanan semalam. - Foto REUTERS
TAUFAN HAIYAN
AS, Britain, Jepun, China dan Singapura antara negara yang pertingkat bantuan
TACLOBAN: Presiden Filipina, Encik Benigno Aquino III, menghadapi tekanan mempercepatkan pengagihan bantuan makanan, air dan perubatan kepada penduduk yang terselamat daripada badai Taufan Haiyan dan kini dalam keadaan semakin terdesak.
Selain itu, Encik Aquino juga perlu memastikan pemerintah tempatan kembali berfungsi.
Menurut beliau, angka kematian mungkin lebih tinggi jika langkah memindahkan penduduk tidak dilakukan dan bantuan kemanusiaan tidak disediakan lebih awal.
Namun, penduduk yang terselamat menyatakan bahawa mereka tidak diberi amaran tentang kedatangan landaan ribut yang tiba bak ombak tsunami.
Encik Aquino cuba mempertahankan diri menghadapi bidasan tentang cara beliau menangani bencana itu.
Ramai yang mengkritiknya kerana pentadbirannya telah diberikan amaran mengenai kekuatan taufan dan risiko berlakunya ribut tersebut, tetapi lambat bertindak.
RSAF tiba di Cebu Angkatan Udara Republik Singapura (RSAF) melalui pesawat C-130 tiba di Cebu, Filipina, semalam bagi menghantar bantuan termasuk khemah, perubatan dan selimut. Ini merupakan bantuan kedua bernilai $120,000.
SAMBUNG BACAAN

No comments:

Post a Comment

Klik iklan di bawah intuk menderma

Tingkatkan trafik anda di sini

Busuk.com

Bacaan seterusnya