Klik iklan di bawah intuk menderma

Tuesday 12 November 2013

Thai diarah undur dari kawasan kuil purba

PERTIKAIAN KUIL PREAH VIHEAR

THE HAGUE (Belanda): Thailand harus mengundurkan semua pasukan tentera dan polisnya dari kawasan yang mengelilingi sebuah kuil berusia 900 tahun di sempadannya dengan Kemboja, kata para hakim Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), semalam.
Bagaimanapun, keputusan mahkamah dunia itu dijangka boleh memburukkan lagi ketegangan antara kedua-dua negara tersebut.
Sekurang-kurangnya 28 orang terbunuh ekoran ketegangan yang berlaku di sana sejak 2011 itu.
Para hakim ICJ memutuskan bahawa tanjung tinggi di tempat terletaknya kuil Preah Vihear itu adalah sebahagian daripada Kemboja.
Mahkamah tersebut telah memberikan hak milik kuil itu kepada Kemboja dalam keputusannya pada 1962, tetapi Thailand bertegas bahawa pemilikan baki daripada kawasan bukit berkenaan belum lagi diselesaikan.
"Mahkamah sebulat suara mengisytiharkan Kemboja mempunyai kedaulatan ke atas semua wilayah tanjung tinggi kuil Preah Vihear," kata Hakim Peter Tomka, yang juga Presiden ICJ, semalam.
Di Bangkok, ribuan rakyat Thailand semalam berhimpun di sebatang jalan raya Bangkok untuk mendengar dan membantah keputusan ICJ itu, yang disifatkan memihak kepada Kemboja.
Di bawah pimpinan mantan Timbalan Perdana Menteri Thai, Encik Suthep Thaugsuban, dan beberapa pemimpin akar umbi Parti Demokrat, para pembantah yang sebahagian besarnya terdiri daripada penduduk golongan kelas pertengahan Bangkok berhimpun di ibu kota Thailand itu.
Sebahagian besarnya berhimpun di kawasan sibuk seperti Silom Road, Sukhumvit Road dan daerah Paholyothin. Mereka menyertai bantahan di Monumen Demokrasi dan beberapa kawasan bersebelahan Rajdamnern Avenue.
Ramai yang menyertai perarakan dari kawasan-kawasan sibuk di bahagian tengah ibu kota Thai itu ke Rajdamnern Avenue.
Encik Suthep dan rakan-rakan partinya memberitahu para pembantah supaya menolak apa sahaja keputusan ICJ itu.
Selain itu, mereka juga berhimpun untuk membantah rang undang-undang "pengampunan menyeluruh" yang cuba didesak oleh kerajaan ke atas rakyat negara tersebut, tetapi masih didebat oleh dewan Senat Thai sehingga lewat malam tadi.
Mereka mahu Perdana Menteri Thailand, Cik Yingluck Shinawatra, membatalkan rang undangundang yang sebelum ini digubal untuk memberi pengampunan kepada beberapa tokoh politik

No comments:

Post a Comment

Klik iklan di bawah intuk menderma

Tingkatkan trafik anda di sini

Busuk.com

Bacaan seterusnya